eNPS - VEJEN TIL LOYALE MEDARBEJDERE
I takt med de sociale mediers indmarch, hvor ord og rygter spredes hurtigere end lynet, er magten ved at skifte fra virksomhederne, til de der køber hos dem og de der arbejder for dem.
For at være en del af den "revolution", må virksomhedsledere sætte en endnu større fokus mod de medarbejdere der møder kunderne.
Meget få virksomheder kan opnå topresultater og bevare en høj kundeloyalitet uden at have loyale og engagerede medarbejdere
Det viser alle erfaringer og det viser forskningen.
Engagerede medarbejdere er glade for deres arbejde og for deres virksomhed. Deres entusiasme smitter. Det indvirker på andre medarbejdere – og på kunderne og dermed på virksomhedens resultater.
Medarbejder-ambassadører bidrager til bedre resultater, eftersom de giver kunderne en bedre oplevelse og fordi de udstråler entusiasme i jobbet, hvilket øger produktiviteten. Derudover fremsætter disse medarbejdere markant flere kreative og nytænkende forbedringsforslag vedrørende produkter, procedurer og tjenester – De er jo engageret!
Engagerede og loyale medarbejdere spiller kort og godt en helt central rolle i forhold til at skabe ambassadører blandt virksomhedens kunder.
EN KLAR SAMMENHÆNG
Topledelsen og ledelsen i enhver virksomhed eller organisation har i lyset af ovenstående god grund til, at ønske sig entusiastiske og loyale medarbejdere, hvilket igen stiller krav om indsigt i, hvad det vil sige at være engageret som medarbejder, og i hvordan man fremmer dette parameter.
Den normale medarbejdertilfredsmåling, der typisk finder sted en gang om året, kan imidlertid ikke bidrage til den nødvendige indsigt heri.
Persona Optimus har, inspireret af folkene bag NPS™, udviklet en metode i forhold til medarbejderengagement – medarbejder loyalitet, der bygger på selve Net Promoter™-værktøjet og tankerne bag Loyalitetskæden.
Læs uddybende om Loyalitetskæden her (link).
eNPS - AT SPØRGE TIL DEN INTERNE LOYALEITET
Erfaringer fra virksomheder der allerede arbejder med tankerne bag Net Promoter System® i forhold til deres medarbejdere - bl.a. Apple - er nået frem til ét centralt spørgsmål, der kan afdække medarbejdernes engagement (loyalitet):
”På en skala fra 0 til 10, hvor sandsynligt er det, at du ville
anbefale ”Firma X” som et godt sted at arbejde?”
I andre tilfælde kan der med fordel suppleres eller varieres med et andet spørgsmål:
”Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale vores
produkter eller ydelser til en ven eller kollega?”
MEGET KORTERE END DEN TYPISKE TILFREDSHEDSMÅLING
Medarbejdermålinger bør være fortrolige, så I får et ærligt svar. Det betyder, at undersøgelsen også skal indeholde få uddybende spørgsmål, præcist som når NPS benyttes i forhold til kunder.
Selvom undersøgelserne kan være nyttige for ledelsen, er det primære formål med dem ikke kun at hjælpe hovedkontoret med at afdække og finde en løsning på alverdens problemer. eNPS er primært udtænkt med det formål, at de skal hjælpe medarbejdergrupper og deres ledere med at anerkende, prioritere og agere på problemstillinger.
I stedet for de typiske mange spørgsmål i de traditionelle tilfredshedsmplinger, får I givetvis endnu bedre indsigt og helt sikkert mere optimle handlingsmuligheder, når i tager udgangspunkt i eNPS og dermed også ganske få spørgsmål.
Svarprocenten bliver natuligvis også væsentlig bedre.
IKKE KUN EN GANG OM ÅRET
I forhold til den traditionelle medarbejder-tilfredshedsmåling kan I med fordel øge hyppigheden af, hvornår I spørger medarbejderen.
Det bør gøres for at sikre en mere jævn strøm af input i forhold til de traditionelle årlige medarbejdertilfredsundersøgelser, der kun giver et øjebliksbillede på det tidspunkt der spørges.
Nogle virksomheder undersøger samtlige medarbejdere med måneders mellemrum.
Andre igen undersøger medarbejderne på forskudte tidspunkter eller på skift, for derved at opnå en jævn strøm af nyt input, uden at bebyrde den enkelte medarbejder unødigt.
I kunne f.eks. vælge at sende en undersøgelse til alle medarbejdere 90 dage efter, at de er blevet ansat, og så igen hvert kvarte eller halve år på ansættelsesdagen.
Med fordel ville de to tidligere nævnte spørgsmål kunne kombineres.
KORT VEJ TIL HANDLING
I forbindelse med de konventionelle måleværktøjer skal en stor mængde data indsamles og analyseres af et eksternt analyseinstitut.
Dataindsamling og –analyser tager adskillige uger eller sågar måneder, hvorefter de indsamlede data skal videreformidles, ligesom der skal anvises nogle anbefalinger til tiltag. Begge dele i en koordineret indsats.
Når I samarbejder med Persona Optimus om eNPS er undersøgelserne kortere, og der lægges vægt på, at der gives (fortrolig) feedback hurtigt og på en fyldestgørende måde.
Dette ansporer til fortsat fokus på tiltag og handling hos den enkelte medarbejder, det samlede personale, funktionerne eller virksomheden som sådan, idet der gives hurtig feedback på, hvad der virker, og hvad der ikke virker.
GENNEMSIGTIGHED
Net Promoter - eNPS - til medarbejdere sikrer en langt større grad af gennemsigtighed, hvad angår de personer, der arbejder i virksomheden. eNPS som den interne kultur understøtter læring og skaber incitament til nye tiltag.
I VIL på denne måde få syn for sagn i forhold til, hvilke afdelinger der bidrager positivt til virksomhedens vækst, og hvilke der ikke bidrager positivt.
I får et klart billede af, hvilke teamledere der gør det bedst, og hvilke der har brug for coaching.
Endelig kan I komme til en erkendelse af, hvilke parametre i forhold til medarbejdertilfredshed og -engagement, der har den største og mest positive indvirkning på kundeloyalitet. På den måde kan I finde frem til måder, hvorpå de kan forbedre disse områder.
VÆR FORBEREDT PÅ KRITIK
eNPS-scoren kan være mærkbart lavere end NPS scoren blandt kunderne.
Medarbejdere måler ofte virksomheden op mod endnu højere standarder end kunderne. I skal derfor ved lancering af eNPS være forberedt på at få kritik, som I skal imødegå med de relevante tiltag.
Vidste du at ..
I 1971 åbnede Gerry Baldwin en lille forretning med kaffebønner i Seattle og døbte forretningen Starbucks efter den kaffedrikkende styrmand på Moby Mick.
Starbucks interne mantra og ”ledestjerne”:
“WE ARE NOT IN THE COFFEE BUSINESS SERVING PEOPLE”
“WE ARE IN THE PEOPLE BUSINESS SERVING COFFEE”
Net Promoter®, Net Promoter System® og Net Promoter Score® er registrerede varemærker af Satmetrix, Bains & Company & F. Reichheld