ENERGIMÅLING

- DET TYDELIGE BILLEDE AF DEN VIGTIGE INTERNE KVALITET

"I takt med de sociale mediers indmarch, hvor ord og rygter spredes hurtigere end lynet, er magten ved at skifte fra virksomhederne, til de der køber hos dem og de der arbejder for dem.


Og for at være en del af den "revolution", må virksomhedsledere sætte en endnu større fokus mod de medarbejdere der møder kunderne."

DET VIGTIGE UDGANGSPUNKT

En organisations succes og evne til at skabe langvarig vækst står og falder på, at udgangspunktet og fundamentet for at gøre det er på plads, således at medarbejdernes potentiale, kompetencer og engagement målrettet kommer optimalt i spil.

En veltilrettelagt Energimåling giver et præcist billede af, hvor god organisationen er til at håndtere netop dette. Hvordan jeres Interne Kvalitet er og hvor der kan sættes ind, for at styrke den yderligere.

Energimålingen kan sagtens stå alene, men er også et fremragende supplement, når I arbejder med tankerne bag Net Promoter System og Loyalitetskæden.

Uanset hvad jeres udgangspunkt er, kan en Energimåling indgå som en vital og igangsættende del af jeres samlede plan for udvikling og vækst.

Energimålingen er jeres garanti for, at I har den viden der skal til, for at sikre, at den Interne Kvalitet er på plads.

SERVICE ER AFGØRENDE

Gode, tilfredse og loyale medarbejdere levere god service. Mindre tilfredse eller slet ikke tilfredse medarbejdere leverer ikke god service.

Med Energimålingen som et overbliksskabende aktiv for den enkelte leder, frigøres ressourcer fra ”hovsa-brandslukning” til aktiv pleje af medarbejderressourcen i dagligdagen.

GENNEMFØRSEL AF ENERGIMÅLING

Det første skridt for at sikre Intern Kvalitet er, at fjerne de hindringer, der i dag afholder medarbejderne fra at udføre deres job optimalt. Hvordan?

Ved at få afdækket:

 

Hvad der motivere dem og demotivere dem i hverdagen?

Hvilke forhindringer (barrierer) de oplever?


Hvor kritiske disse barrierer er i forhold til hinanden?


Hvor barriererne findes (i hvilke afdelinger, på hvilke niveauer osv.)?

De faktorer der er afgørende for, at få det optimale udgangspunkt og som der spørges ind til både i en Energimåling, er medarbejderens og dermed alle medarbejdernes opfattelse af, i hvor høj grad virksomheden lever op til deres forventninger for hvad angår:

 

  1. Arbejdsmiljø og de fysiske rammer
     
  2. Muligheder for faglig og personlig udvikling
     
  3. Virksomhedens image og produkter
     
  4. Den interne kommunikation
     
  5. Motivation og engegement
     
  6. Forholdet til deres nærmeste leder
     
  7. Opfattelse af den overordnede ledelse
     
  8. Troskab og loyalitet
     
  9. Kvalitet i arbejdet
     
  10. Produktivitet og planlægning internt
     
  11. Relationer og fleksibilitet

 

Hvis det er formålstjeneligt, er det naturligvis muligt, at udelukke enkelte kategorier, såvel som I sagtens kan få tilført egne kategorier/spørgsmål, hvis der er behov for det.

EFTER DATAINDSAMLING

Efter analysen af svarene, der præsenteres i en rapport med en let overskuelig grafisk form, kan enhver organisation i løbet af et par dage erfare medarbejdernes bedømmelse af:

  • Hvilke problemstillinger organisationen står overfor
     
  • Hvor alvorlige problemstillingerne opfattes at være
     
  • Hvor de forekommer

Rapporten kan – udover de meget visuelle grafer – indeholde en samlet konklusion på Energimålingen og synliggøre:

 

  • Mulige årsager til et givent resultat indenfor et givent område eller en bestemt faktor
     
  • Mulige virkninger den enkelte medarbejder oplever i dagligdagen
     
  • Mulige virkninger der kan iagttages i organisationen
     
  • En beskrivelse af problemstillingen
     
  • Forslag til mulige tiltag på relevante niveauer

 

Næste skridt er at igangsætte aktiviteter, der kan medvirke til at fjerne de barrierer, der er identificeret. Dette kan ske på personlige niveau, afdelingsniveau samt på organisatorisk niveau.

Ved at anvende denne fremgangsmåde, sikres det at alle aktiviteter hviler på en objektiv analyse og derved øges mulighederne for et positivt udfald.

HVAD NU?

Vidste du at ..
Når du ansætter de rigtige medarbejdere (med rette attitude), så behøver du ikke betale dem ekstra for at behandle kunderne ordentligt. For dem, er det i sig selv en sjov og givende del af jobbet.

I behøver blot at placere dem i situationer, hvor de kan glæde kunder på en økonomisk rationel måde, og så komme af vejen

Net Promoter®, Net Promoter System® og Net Promoter Score® er registrerede varemærker af Satmetrix, Bains & Company & F. Reichheld