360º Lederevaluering

"En CHEF er kendetegnet ved antallet af stjerner på skulderen.

En god LEDER er kendetegnet ved, i hvor høj grad medarbejderne loyalt ønsker, at følge vedkommende"

VI ER PÅ RETTE VEJ

Undersøgelser de seneste år har påvist, at den vel nok væsentligste forudsætning for medarbejdernes engagement, produktivitet og arbejdsglæde i det hele taget, er forholdet til deres nærmeste leder.

Det faktum er givetvis også en af de væsentligste grunde til, at flere og flere virksomheder sætter yderligere fokus på, hvordan deres ledergruppe fungerer og arbejder sammen.

Lederens vigtige rollle - som holdets ”anfører” - når virksomhedens overordnede strategi skal føres ud i livet, er en anden vigtig grund til have fokus på ledergruppen.
Det er medarbejderne, der praktisk skal fører planen ud i livet, men det er lederen, der inspirere og sikre at kursen er rigtig.

 

 

STYRK DEN INTERNE KVALITET

En 360º Lederevaluering giver jer et præcist og let overskueligt billede af, præcist hvordan ”temperaturen” er i jeres ledergruppe.


Det betyder at med resultatet i hånden, har I et helt unikt billede af, hvilke styrker og udviklingsområder hver leder har på baggrund af:

 

♦   Lederens egen opfattelse

♦   Lederens medarbejderes opfattelse

♦   
Lederens sideordnede lederes (Den øvrige ledergruppe) opfattelse

♦   
Lederens egen leders (f.eks. topledelsen) opfattelse

 

 

OMRÅDER DER MÅLES PÅ

PO’s 360º Lederevaluering er opbygget og designet sådan, at den giver jer et præcist billede af de faktorer, der er afgørende i et velfungerende lederteam og som samtidigt er bestemmende for, hvordan medarbejderne i organisationen opfatter deres eget forhold til nærmeste leder. Det forhold der er så afgørende for den Interne Kvalitet.

I får som udgangspunkt præsenteret jeres resultater - individuelt og fror ledergruppen samlet - på følgende otte let forståelige, anvendelige og strategisk vigtige lederroller. Lederen som:

1. STRATEG

Lederens evner til at forstå og handle med udgangspunkt i virksomhedens overordnede strategi.

2. TEAM LEDER

Lederens kompetencer som leder og udvikler af eget team samt som loyal deltager i øvrige teams på tværs af organisationen.

3. UDVIKLER

Om at udvikle egen afdeling og samtidigt være en god leder, coach og mentor, der med udgangspunkt i den enkelte inspirerer, så alle i teamet hele tiden går i samme og rigtig retning.

4. ORGANISATOR

Kompetencerne til at planlægge og organisere på en sådan måde, at ressourcer og færdigheder er til stede, for at løse afdelingens opgaver optimalt og rettidigt.

5. KOMMUNIKATOR

Om at indsamle, formidle og kommunikere relevante informationer på en sådan måde, at opgaver modtages, accepteres og udføres optimalt af den enkelte og på dennes præmisser.

6. BANNERFØRER

Om at være loyale, troværdig og kompetent ”anfører” for sin afdeling internt i afdelingen, i samspillet med andre afdelinger og i forholdet til eksterne kontakter.

7. PLAYMAKER

Gennem overblik, god coaching og analyse at få tingene til at ske på en sådan måde, at det er medarbejderne der scorer målene i afdelingen.

8. PROBLEMLØSER

Om at forudse mulige problemstillinger og imødekomme dem, før de opstår samt at løse de udfordringer og problemer, der måtte være i afdelingen, på en så hensigtsmæssig måde som muligt.

I ER IKKE ALENE

Når I får præsenteret resultatet af jeres lederevaluering, er det afgørende at der også handles på de resultater den afdækker. Det er væsentligst at der allerede inden igangsætning aftales hvordan dette gøres optimalt. Her støtter og bakker Persona Optimus også meget gerne op omkring processen, så I derved opnår de ønskede resultater efter selve målingen – og det er jo det det handler om, når alt kommer til alt.

Kontakt os her (link).

Vidste du at ..
Persona Optimus 360º Lederevaluering er også et fantastisk bidrag, når I arbejder med Loyalitetskæden , da evalueringen isoleret set - og meget præcist - giver status på den vigtigste faktor, for at sikre Intern Kvalitet hos jer, nemlig medarbejdernes forhold til deres nærmeste leder

Vidste du at ..
Da det jo ikke er givet på forhånd, at lederens medarbejdere og den øvrige ledergruppe har samme opfattelse af lederens styrker og udviklingsområder, giver resultatet i en 360º Lederevaluering også et fremragende udgangspunkt, for en forventningsafstemning mellem de respondentgrupper der er involveret.